DİJİTAL KÜTÜPHANECİLİKTE BİLGİ MİMARİSİ
DİJİTAL KÜTÜPHANECİLİKTE BİLGİ MİMARİSİ
Bilgi mimarisi insanların bilgiyi
kolay bir şekilde bulmaları için düzenlemek, organize etmektir. Bilginin kolay
keşfedilebilirliği sayesinde insanların bilişsel yükünü azaltmayı sağlar. Web
siteleri için de gerçek dünya için de bu tanımı kullanabiliriz.
En basit örneğini kütüphanelerde
görebiliriz. Kütüphaneye girdiğinizde kitapların türlerine göre ya da alfabetik
olarak gruplandığını ve sıralandığını görürüz. Bilgi mimarisinin tanımını
düşündüğümüzde bunun da bir gruplama ve organize etme şekli olduğunu
anlayabiliyoruz.
Kullanıcı Deneyimi alanında bilgi
mimarisi sitelerin ve uygulamaların kategorilerinin oluşturulması, site
içindeki gezinmelerin düzenlenmesi, ara yüz elementlerinin ve içeriklerin
yerleştirilmesi gibi konularda kullanılır. Kullanıcıların görmediği
strüktürlerin oluşturulmasında da, ön yüzde gördüğümüz tasarımların temelinde
de bilgi mimarisi vardır. Bilginin kullanıcılar tarafından
bulunabilmesini, anlaşılabilmesini ve yönetilebilmesini hedefler.
Bilgi mimarisinin kullanıldığı alanlar:
Yapılandırma, düzenleme ve etiketleme, (Structuring, organising and labelling)
Kategorilere ayırma ve
kategorileri isimlendirme,
Site içerisindeki bulunabilirliği
ve keşfedilebilirliği destekleme,
Kategorilerin altındaki bilgi
miktarlarının dengelenmesi,
Site navigasyonu, kullanıcıların
gezinmelerini destekleme.
Bilgi mimarisi için 4 ana bileşen vardır;
Organizasyon Sistemleri:
Bu tür bir sistem, kullanıcıların belirli bilgileri nerede kolayca
bulabileceklerini tahmin etmelerine yardımcı olur.
Etiketleme Sistemleri: Ürün
tasarımı basitlik gerektirir, büyük miktarda bilgi kullanıcıların kafasını
karıştırabilir. Bu nedenle tasarımcılar, çok sayıda veriyi birkaç
kelimeyle temsil eden etiketleri oluşturur.
Navigasyon Sistemleri:
Kullanıcıların bilgilere nasıl göz attığı veya bu bilgiler arasında nasıl
hareket ettiğini içerir.
Arama Sistemleri:
Kullanıcıların bir web sitesi veya uygulama gibi dijital ürün içindeki verileri
aramasına yardımcı olmak için bilgi mimarisinde kullanılır. Arama sistemi,
kullanıcıların kaybolma riskinin olduğu durumlarda, yalnızca çok fazla bilgi
içeren ürünler için etkilidir.
Zaman, insanların sahip olduğu en
değerli kaynaktır. İnsanların sorunlarına en az çabayla çözüm bulmayı
umdukları bir dünyada yaşıyoruz. Bilgi bulmak çok karmaşık veya çok yavaş
olduğunda, insanların onu terk etme riski vardır. İnsanlar bir uygulamayı
veya web sitesini terk ettiğinde, onları geri getirmek daha zordur. Bilgi
mimarisi tasarımının kilit bir rol oynadığı yer burasıdır.
Kullanıcıların web sitelerinde
rahatça gezinebilmesi, istedikleri içeriklere kolaylıkla ulaşabilmesi için
bilgi mimarisi önemli bir rol oynar. İyi bilgi mimarisi, verimli kullanıcı
deneyiminin temelidir.
Bir kütüphaneci için de
kullanıcısının kütüphane hizmetlerinden en verimli ve hızlı şekilde
faydalanması öncelik olduğundan, dijital kütüphanelerde bilgi mimarisinin etkili
şekilde kullanılması çok önemlidir.
Kaynakça:
https://www.p-ux.net/hizmetlerimiz/bilgi-mimarisi/
https://sherpa.blog/sozluk/bilgi-mimarisi-information-architecture-nedir
https://www.userspots.com/rehber/bilgi-mimarisi-tasarimi-hangi-yontemlerle-yapilir
Yorumlar
Yorum Gönder