DİJİTAL KÜTÜPHANECİLİKTE BİLGİ MİMARİSİ

 

DİJİTAL KÜTÜPHANECİLİKTE BİLGİ MİMARİSİ

Bilgi mimarisi insanların bilgiyi kolay bir şekilde bulmaları için düzenlemek, organize etmektir. Bilginin kolay keşfedilebilirliği sayesinde insanların bilişsel yükünü azaltmayı sağlar. Web siteleri için de gerçek dünya için de bu tanımı kullanabiliriz.

En basit örneğini kütüphanelerde görebiliriz. Kütüphaneye girdiğinizde kitapların türlerine göre ya da alfabetik olarak gruplandığını ve sıralandığını görürüz. Bilgi mimarisinin tanımını düşündüğümüzde bunun da bir gruplama ve organize etme şekli olduğunu anlayabiliyoruz.

Kullanıcı Deneyimi alanında bilgi mimarisi sitelerin ve uygulamaların kategorilerinin oluşturulması, site içindeki gezinmelerin düzenlenmesi, ara yüz elementlerinin ve içeriklerin yerleştirilmesi gibi konularda kullanılır. Kullanıcıların görmediği strüktürlerin oluşturulmasında da, ön yüzde gördüğümüz tasarımların temelinde de bilgi mimarisi vardır. Bilginin kullanıcılar tarafından bulunabilmesini, anlaşılabilmesini ve yönetilebilmesini hedefler.

Bilgi mimarisinin kullanıldığı alanlar:


Yapılandırma, düzenleme ve etiketleme, (Structuring, organising and labelling)

Kategorilere ayırma ve kategorileri isimlendirme,

Site içerisindeki bulunabilirliği ve keşfedilebilirliği destekleme,

Kategorilerin altındaki bilgi miktarlarının dengelenmesi,

Site navigasyonu, kullanıcıların gezinmelerini destekleme.

 

Bilgi mimarisi için 4 ana bileşen vardır;

 

Organizasyon Sistemleri: Bu tür bir sistem, kullanıcıların belirli bilgileri nerede kolayca bulabileceklerini tahmin etmelerine yardımcı olur.

Etiketleme Sistemleri: Ürün tasarımı basitlik gerektirir, büyük miktarda bilgi kullanıcıların kafasını karıştırabilir. Bu nedenle tasarımcılar, çok sayıda veriyi birkaç kelimeyle temsil eden etiketleri oluşturur.

Navigasyon Sistemleri: Kullanıcıların bilgilere nasıl göz attığı veya bu bilgiler arasında nasıl hareket ettiğini içerir.

Arama Sistemleri: Kullanıcıların bir web sitesi veya uygulama gibi dijital ürün içindeki verileri aramasına yardımcı olmak için bilgi mimarisinde kullanılır. Arama sistemi, kullanıcıların kaybolma riskinin olduğu durumlarda, yalnızca çok fazla bilgi içeren ürünler için etkilidir.

Zaman, insanların sahip olduğu en değerli kaynaktır. İnsanların sorunlarına en az çabayla çözüm bulmayı umdukları bir dünyada yaşıyoruz. Bilgi bulmak çok karmaşık veya çok yavaş olduğunda, insanların onu terk etme riski vardır. İnsanlar bir uygulamayı veya web sitesini terk ettiğinde, onları geri getirmek daha zordur. Bilgi mimarisi tasarımının kilit bir rol oynadığı yer burasıdır.

Kullanıcıların web sitelerinde rahatça gezinebilmesi, istedikleri içeriklere kolaylıkla ulaşabilmesi için bilgi mimarisi önemli bir rol oynar. İyi bilgi mimarisi, verimli kullanıcı deneyiminin temelidir.

Bir kütüphaneci için de kullanıcısının kütüphane hizmetlerinden en verimli ve hızlı şekilde faydalanması öncelik olduğundan, dijital kütüphanelerde bilgi mimarisinin etkili şekilde kullanılması çok önemlidir.

 

Kaynakça:

https://www.p-ux.net/hizmetlerimiz/bilgi-mimarisi/

https://sherpa.blog/sozluk/bilgi-mimarisi-information-architecture-nedir

https://www.userspots.com/rehber/bilgi-mimarisi-tasarimi-hangi-yontemlerle-yapilir

 

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kataloglama Kuralları

Teknik Hizmetler Nedir ve Hangi Birimleri İçerir

WorldCat ve TO-KAT