SANAL GERÇEKLİK TEKNOLOJİLERİNİN KÜTÜPHANELER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
SANAL GERÇEKLİK TEKNOLOJİLERİNİN
KÜTÜPHANELER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Sanal gerçeklik, teknoloji kullanılarak oluşturulan kurgular ile
gerçek ve hayalin birleştirilmesidir. Bu
teknoloji günümüzde birçok alanda kullanılmaktadır. Ayrıca öğrencilerin öğrenme
deneyimlerini zenginleştirmek amacıyla eğitim-öğretime de dahil edilmiştir.
Bu teknoloji sayesinde, oturduğunuz yerden kendinizi bambaşka bir
yerde belki de dünyanın öbür ucunda görebilirsiniz. Evinizden çok uzakta bir
kütüphaneye gitmek istediğinizi varsayalım, bunun için yerinizden kalkmanıza
bile gerek yok aslında. Arttırılmış gerçeklik teknolojilerini kullanarak
dilediğiniz kütüphaneyi kolayca ve masrafsızca gezebilirsiniz.
Peki bu kütüphane deneyimi neleri içerebilir? Öncelikle ziyaret
etmek istediğimiz kütüphanenin web sayfasına girip sanal tura başlıyoruz.
Özellikle VR gözlük de kullanırsak kendimizi gerçekten oraya ait
hissedebiliriz, bu gerçeklik algımızı arttıracak, bize daha iyi bir kütüphane
deneyimi sunacaktır (Eğer VR gözlüğe sahip değilseniz ödünç olarak veren bir
kütüphaneden isteyebilirsiniz.). Sanal kütüphanemizde başka ne gibi özellikler
olabilir?
Bu sanal kütüphaneye üye olan herkes bir karakter görünümüne sahip
olur, yani üyeler kütüphaneye girmeden önce kendilerine bir avatar
oluştururlar. (Bu sayede üyeler kütüphanede gerçekten dolaşıyor olacak.) Daha
sonra karakterimizi kütüphanenin içerisinde istediğimiz alana yönlendirerek
gezinti yapabiliriz. Aradığımız kitabın olduğu kitaplığın önüne gelip,
kitabımızı seçip elimizde kitabımıza bakabiliriz. (Bunun için kütüphanemizdeki
çoğu materyalin dijitalleştirilme çalışmasının yapılmış olması gerekmektedir.)
Daha sonra ödünç almak istediğimiz kitabı danışma kısmına yönlenerek, danışma
masasında bulunan robot kütüphaneciye söyleyebiliriz. Dijital kütüphanenin
avantajlarından biri de bir kitabı aynı anda birden fazla kişinin ödünç
alabiliyor olmasıdır. Bu sebeple bu kütüphaneden bir kitap ödünç aldığımız
zaman, bu kitap sadece bizde kalmayacak ve aynı anda bu kitaba ihtiyaç duyan
kişiler de bu kitaptan faydalanmış olacaklardır. Ayrıca kütüphanede bir müzik
ve film alanı oluşturularak bu kısımda dijitalleştirilmiş eski plak, kaset, CD,
DVD vs. kullanıcı hizmetine sunulabilir. Bu kütüphaneye, kullanıcıların kendi
kendilerine üye olabilecekleri bir sistem de eklenebilir.
Kütüphanenin bu şekilde dizayn edilmiş olması, ona hem diğer
kütüphanelerden ayırt edici bir özellik kazandırmış olacak hem de dünyanın her
yerinden, her kesimden insana 7/24 hizmet sağlamış olacaktır.
Sanal kütüphane turu örneği
-
https://kutuphane.kayseri.bel.tr/Content/sanalTur/index.html
Kaynakça:
-
https://tr.wikipedia.org/wiki/Sanal_ger%C3%A7eklik
Yorumlar
Yorum Gönder