SANAL GERÇEKLİK TEKNOLOJİLERİNİN KÜTÜPHANELER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ

 

SANAL GERÇEKLİK TEKNOLOJİLERİNİN KÜTÜPHANELER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ

Sanal gerçeklik, teknoloji kullanılarak oluşturulan kurgular ile gerçek ve hayalin birleştirilmesidir.  Bu teknoloji günümüzde birçok alanda kullanılmaktadır. Ayrıca öğrencilerin öğrenme deneyimlerini zenginleştirmek amacıyla eğitim-öğretime de dahil edilmiştir.

Bu teknoloji sayesinde, oturduğunuz yerden kendinizi bambaşka bir yerde belki de dünyanın öbür ucunda görebilirsiniz. Evinizden çok uzakta bir kütüphaneye gitmek istediğinizi varsayalım, bunun için yerinizden kalkmanıza bile gerek yok aslında. Arttırılmış gerçeklik teknolojilerini kullanarak dilediğiniz kütüphaneyi kolayca ve masrafsızca gezebilirsiniz.

Peki bu kütüphane deneyimi neleri içerebilir? Öncelikle ziyaret etmek istediğimiz kütüphanenin web sayfasına girip sanal tura başlıyoruz. Özellikle VR gözlük de kullanırsak kendimizi gerçekten oraya ait hissedebiliriz, bu gerçeklik algımızı arttıracak, bize daha iyi bir kütüphane deneyimi sunacaktır (Eğer VR gözlüğe sahip değilseniz ödünç olarak veren bir kütüphaneden isteyebilirsiniz.). Sanal kütüphanemizde başka ne gibi özellikler olabilir?

Bu sanal kütüphaneye üye olan herkes bir karakter görünümüne sahip olur, yani üyeler kütüphaneye girmeden önce kendilerine bir avatar oluştururlar. (Bu sayede üyeler kütüphanede gerçekten dolaşıyor olacak.) Daha sonra karakterimizi kütüphanenin içerisinde istediğimiz alana yönlendirerek gezinti yapabiliriz. Aradığımız kitabın olduğu kitaplığın önüne gelip, kitabımızı seçip elimizde kitabımıza bakabiliriz. (Bunun için kütüphanemizdeki çoğu materyalin dijitalleştirilme çalışmasının yapılmış olması gerekmektedir.) Daha sonra ödünç almak istediğimiz kitabı danışma kısmına yönlenerek, danışma masasında bulunan robot kütüphaneciye söyleyebiliriz. Dijital kütüphanenin avantajlarından biri de bir kitabı aynı anda birden fazla kişinin ödünç alabiliyor olmasıdır. Bu sebeple bu kütüphaneden bir kitap ödünç aldığımız zaman, bu kitap sadece bizde kalmayacak ve aynı anda bu kitaba ihtiyaç duyan kişiler de bu kitaptan faydalanmış olacaklardır. Ayrıca kütüphanede bir müzik ve film alanı oluşturularak bu kısımda dijitalleştirilmiş eski plak, kaset, CD, DVD vs. kullanıcı hizmetine sunulabilir. Bu kütüphaneye, kullanıcıların kendi kendilerine üye olabilecekleri bir sistem de eklenebilir.

Kütüphanenin bu şekilde dizayn edilmiş olması, ona hem diğer kütüphanelerden ayırt edici bir özellik kazandırmış olacak hem de dünyanın her yerinden, her kesimden insana 7/24 hizmet sağlamış olacaktır.

 

 

Sanal kütüphane turu örneği

-          https://kutuphane.kayseri.bel.tr/Content/sanalTur/index.html

Kaynakça:

-          https://tr.wikipedia.org/wiki/Sanal_ger%C3%A7eklik

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kataloglama Kuralları

Teknik Hizmetler Nedir ve Hangi Birimleri İçerir

WorldCat ve TO-KAT