KÜTÜPHANE KULLANICI HİZMETLERİNDE CHATBOT KULLANIMI

 

KÜTÜPHANE KULLANICI HİZMETLERİNDE CHATBOT KULLANIMI

Chatbot, özellikle internet üzerinden kullanıcılarla konuşmayı simüle etmek için tasarlanmış bir bilgisayar programıdır. Bu sohbet robotunun geliştirilmesindeki temel amaç kullanıcıların kütüphane hakkındaki soru veya soruları karşısında bir çalışana ihtiyaç duymadan hızlı ve efektif bir şekilde çözüm bulmasıdır. Bu sohbet robotunda kullanıcı sorular sorarak girdiler oluşturmaktadır. Bu girdilere yanıt olarak ise veri setinde uygun alan altındaki oluşturulmuş responses alanı cevap olarak kullanıcıya dönmektedir.

Chatbot'lar çeşitli avantajlara sahiptir. 7/24 erişilebilirler ve sorguları cevaplarken tutarlı ve sabırlıdırlar. Birçok farklı bilgi kaynağında gezinme gereksinimini ortadan kaldırırlar. Telefon ve tablet erişimine uygundurlar.

Chatbot'lar, potansiyel olarak, öğrenci alımı ve kaydı sırasında soruların yanıtlanmasından kütüphaneler veya öğrenci desteği gibi kampüs genelindeki hizmetlere kadar kurum genelinde birçok uygulamaya sahip olabilir. Chatbot’ta, tek bir hızlı yanıtın gerekli olduğu sorular da dahil olmak üzere, bir sohbet robotu tarafından yanıtlanabilecek, kütüphaneyle ilgili pek çok soru ve cevabı vardır. (Örneğin, x aracı tarayıcı x ile çalışmaz; e -kitap x'e neden erişemiyorum, x üzerinde hangi veritabanlarınız var, kütüphaneye nasıl e-posta gönderebilirim, kütüphanenin çalışma saatleri nedir vs.)

Kütüphane kaynaklarını arama konusunda öğrencileri destekleyen hizmetler hazırlanabilir. Örneğin, Oklahoma Üniversitesi kütüphanesindeki Bizzy,  kullanıcıların bir kitap için temel arama yapmalarına yardımcı olacak şekilde eğitilmiştir.

Chatbot Kullanımına Örnekler:

Oklahoma Üniversitesi'ndeki “Bizzy”

Bizzy rutin soruları yanıtlamak için makine öğrenimini kullanan bir sanal asistan olan bir sohbet robotudur. Onun sayesinde  öğrenciler, temel sorulara anında yanıt alabilir ve daha karmaşık soruların yanıtları için en iyi kaynağa bağlanabilirler. Chatbot, yapılandırılmış (yazar/başlık/konu) aramalar yerine doğal dil kullanılarak sorulan sorulara da yanıt verebilir.

Londra South Bank Üniversitesi’ndeki “Ellie”

London South Bank Üniversitesi, öğrencilerle çevrimiçi iletişimi geliştirmek için kullanılabilecek benzersiz bir sohbet robotu geliştirmeye başlamak için önde gelen Bulut ve Dijital Hizmet Sağlayıcısı ANS ile ortaklık kurdu. LSBU, üniversite öğrencilerine yönelik bir 3B deneyimi oluşturmak için benzersiz bir avatar oluşturacak.Sohbet robotu Ellie'ye erişim, üniversite kampüsü çevresinde bulunan birden fazla dijital ekran üzerinden sağlanacaktır.

Bir öğrenci bir ekrana yaklaştığında, sohbet robotu Ellie, o öğrenciye kişisel gereksinimlerine ve tercihlerine göre kişiselleştirilmiş bilgileri sözlü olarak iletecektir. Bu, bir sonraki derslerinin zamanını ve yerini, oraya nasıl gideceklerine dair talimatları ve hatta gidecekleri yere giderken en sevdikleri içecekleri ve sıcak atıştırmalıkları önceden sipariş etmelerini içerebilir.

Yararlı bilgiler sağlamanın ve sık sorulan sorulara yanıtlar vermenin yanı sıra Ellie'nin zaman içinde makine öğrenimi ve tahmine dayalı analitiği kullanarak öğrencilere herhangi bir uyarıya ihtiyaç duymadan öneri ve önerilerde bulunması planlanıyor.

 

 

KAYNAKÇA:

https://libraryservices.jiscinvolve.org/wp/2020/09/chatbots-in-libraries/

https://www.ans.co.uk/london-south-bank-university-develops-chatbot-to-improve-communication-with-students/

https://libraries.ou.edu/content/introducing-bizzy

-           

 

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kataloglama Kuralları

Teknik Hizmetler Nedir ve Hangi Birimleri İçerir

WorldCat ve TO-KAT