KÜTÜPHANE KULLANICI HİZMETLERİNDE CHATBOT KULLANIMI
KÜTÜPHANE
KULLANICI HİZMETLERİNDE CHATBOT KULLANIMI
Chatbot, özellikle internet
üzerinden kullanıcılarla konuşmayı simüle etmek için tasarlanmış bir bilgisayar
programıdır. Bu sohbet robotunun geliştirilmesindeki temel amaç kullanıcıların kütüphane
hakkındaki soru veya soruları karşısında bir çalışana ihtiyaç duymadan hızlı ve
efektif bir şekilde çözüm bulmasıdır. Bu sohbet robotunda kullanıcı sorular
sorarak girdiler oluşturmaktadır. Bu girdilere yanıt olarak ise veri setinde
uygun alan altındaki oluşturulmuş responses alanı cevap olarak kullanıcıya
dönmektedir.
Chatbot'lar çeşitli avantajlara sahiptir. 7/24 erişilebilirler ve
sorguları cevaplarken tutarlı ve sabırlıdırlar. Birçok farklı bilgi
kaynağında gezinme gereksinimini ortadan kaldırırlar. Telefon ve tablet
erişimine uygundurlar.
Chatbot'lar, potansiyel olarak,
öğrenci alımı ve kaydı sırasında soruların yanıtlanmasından kütüphaneler veya
öğrenci desteği gibi kampüs genelindeki hizmetlere kadar kurum genelinde birçok
uygulamaya sahip olabilir. Chatbot’ta, tek bir hızlı yanıtın gerekli
olduğu sorular da dahil olmak üzere, bir sohbet robotu tarafından
yanıtlanabilecek, kütüphaneyle ilgili pek çok soru ve cevabı vardır.
(Örneğin, x aracı tarayıcı x ile çalışmaz; e -kitap x'e neden erişemiyorum,
x üzerinde hangi veritabanlarınız var, kütüphaneye nasıl e-posta
gönderebilirim, kütüphanenin çalışma saatleri nedir vs.)
Kütüphane kaynaklarını arama konusunda öğrencileri
destekleyen hizmetler hazırlanabilir. Örneğin, Oklahoma Üniversitesi
kütüphanesindeki Bizzy, kullanıcıların bir kitap için temel
arama yapmalarına yardımcı olacak şekilde eğitilmiştir.
Chatbot Kullanımına Örnekler:
Oklahoma Üniversitesi'ndeki “Bizzy”
Bizzy rutin soruları yanıtlamak için makine öğrenimini kullanan
bir sanal asistan olan bir sohbet robotudur. Onun sayesinde öğrenciler,
temel sorulara anında yanıt alabilir ve daha karmaşık soruların yanıtları için
en iyi kaynağa bağlanabilirler. Chatbot, yapılandırılmış
(yazar/başlık/konu) aramalar yerine doğal dil kullanılarak sorulan sorulara da
yanıt verebilir.
Londra South Bank Üniversitesi’ndeki “Ellie”
London South Bank Üniversitesi, öğrencilerle çevrimiçi
iletişimi geliştirmek için kullanılabilecek benzersiz bir sohbet robotu geliştirmeye
başlamak için önde gelen Bulut ve Dijital Hizmet Sağlayıcısı ANS ile ortaklık
kurdu. LSBU, üniversite öğrencilerine yönelik bir 3B deneyimi oluşturmak için
benzersiz bir avatar oluşturacak.Sohbet robotu Ellie'ye erişim, üniversite
kampüsü çevresinde bulunan birden fazla dijital ekran üzerinden sağlanacaktır.
Bir öğrenci bir ekrana yaklaştığında, sohbet robotu Ellie, o
öğrenciye kişisel gereksinimlerine ve tercihlerine göre kişiselleştirilmiş
bilgileri sözlü olarak iletecektir. Bu, bir sonraki derslerinin zamanını
ve yerini, oraya nasıl gideceklerine dair talimatları ve hatta gidecekleri yere
giderken en sevdikleri içecekleri ve sıcak atıştırmalıkları önceden sipariş
etmelerini içerebilir.
Yararlı bilgiler sağlamanın ve sık sorulan sorulara yanıtlar
vermenin yanı sıra Ellie'nin zaman içinde makine öğrenimi ve tahmine dayalı
analitiği kullanarak öğrencilere herhangi bir uyarıya ihtiyaç duymadan öneri ve
önerilerde bulunması planlanıyor.
KAYNAKÇA:
https://libraryservices.jiscinvolve.org/wp/2020/09/chatbots-in-libraries/
https://libraries.ou.edu/content/introducing-bizzy
-
Yorumlar
Yorum Gönder